Preview Windows 8 Pengguna: Apa yang berfungsi dan apa yang tidak - Pengkomputeran - 2019

Anonim

Ini prospek yang berbahaya, memandangkan berapa kali ia telah terhempas, tetapi saya sedang menaip ini pada komputer riba Windows 8. Semalam, Microsoft mengeluarkan versi awam percuma versi Windows 8 yang baru. Walaupun ia dipanggil "Pratonton Pengguna, " saya tidak dapat membantu tetapi perhatikan betapa rasanya seperti beta yang dirasakannya. Ia datang jauh sejak Pratonton Pemaju dikeluarkan beberapa bulan lalu. Jika anda mempunyai komputer riba atau tablet berasaskan Intel (kami memasangnya pada HP Folio 13 Ultrabook), anda boleh memuat turun dan memasangnya secara percuma, tetapi kami harus memberi amaran kepada anda: Ia masih penuh dengan pepijat dan fungsi tidak lengkap. Sekali lagi, bolehkah kita mengharapkan sebaliknya?

Juga, periksa pick kami untuk telefon Windows terbaik.

Apa itu Windows 8?

Sebelum saya memulakan penyelidikan saya tentang apa yang baik dan buruk dalam pra-keluaran Windows 8 yang baru, mungkin saya perlu menjelaskannya. Windows 8 adalah percubaan Microsoft untuk membawa banyak inovasi hebat dan masuk akal bahawa telefon pintar Apple, Android Google, dan telefon pintar Windows Phone Microsoft telah dibawa ke dunia pengkomputeran. Dan juga percubaan untuk mengolah semula Windows sebagai sistem operasi "sentuhan pertama", yang bermaksud bahawa antara mukanya adalah mudah dan direka untuk digunakan dalam tablet sentuh yang serupa dengan iPad. Komputer riba dan PC masa depan mungkin juga mempunyai skrin sentuh. Itulah hala tuju arah. Jadi matlamat Microsoft adalah untuk mewujudkan satu platform yang boleh berfungsi dengan keyboard dan tetikus serta skrin sentuh.

Ini masalah sukar untuk diselesaikan dan tidak ada penyelesaian yang mudah, tetapi Microsoft telah mengambil pendekatan unik Microsoft. Ia diharapkan dapat menyenangkan semua orang dengan menyertakan versi Windows 7 yang hampir lengkap dan antara muka baru yang hampir sama sepenuhnya pada Windows Phone 7. Antara muka pengguna Windows Phone "Metro-gaya" yang baru mempunyai semua ciri terbaik telefon pintar: aplikasi yang memasang (dan menyahpasang) dengan mudah, skrin utama yang lebih fleksibel, kedai aplikasi, menu yang lebih mudah, aplikasi e-mel, aplikasi kalendar, aplikasi asas lain, dan keupayaan untuk melaksanakan tugas semasa komputer sedang 'tidur.' Ini hanya beberapa manfaat, banyak. Satu-satunya kelemahan adalah bahawa telefon pintar dan tablet belum menjadi rumah kepada aplikasi kompleks dan profesional dan ciri-ciri yang dikenali oleh PC. Mungkin lebih seronok untuk menyemak e-mel anda dalam salah satu antara muka ini, tetapi apabila anda mahu menggunakan Photoshop, tidak ada cara lagi. Itulah sebabnya desktop Windows 7 seperti juga hadir. Microsoft memanggil mishmash ini "tidak ada kompromi, " dan ia mungkin betul, dengan cara, tetapi ia bukan "tidak ada aduan." Belum lagi.

Di bawah adalah titik baik dan buruk dari Preview Pengguna Windows 8.

Yang Baik

Dalam artikel baru-baru ini, saya meletakkan lima ciri Microsoft harus ditambah ke Windows 8 dalam Pratonton Pengguna. Ini termasuk senarai aplikasi yang betul, multitasking yang boleh digunakan, desktop klasik yang lebih bersih, jubin hidup yang lebih fleksibel dan alternatif kepada gedung Windows 8. Yang menghairankan, banyak perkara ini telah ditetapkan. Mungkin tuntutan saya terlalu masuk akal?

Senarai Aplikasi: Dalam Pratonton Pemaju, tiada senarai aplikasi yang dipasang - sesuatu yang ada di Windows Phone. Pratonton Pengguna membetulkan ini. Senarai penuh aplikasi kini boleh diakses dengan klik kanan, dan ia adalah mulia. Anda boleh menyahpasang apl, pinkannya ke Skrin Mula, dan lakukan beberapa tindakan lain dari skrin ini. Mudah peasie. Lebih baik lagi, aplikasi dan ciri Windows 7 juga dalam senarai ini.

Klik kanan: Bercakap tentang mengklik kanan, Microsoft telah menambahkannya. Apabila anda klik kanan (atau leret ke bawah dari atas atau bawah skrin pada tablet), menu akan muncul di bahagian atas atau bawah yang diisi dengan pilihan khusus aplikasi . Ini membuka banyak kemungkinan untuk pencipta aplikasinya.

Bar azimat: Meleret dari sebelah kanan skrin (atau menggerakkan tetikus anda ke sudut kanan atas atau atas skrin) membawa bar daya tarikan yang lebih baik, yang mempunyai tetapan khusus aplikasi, tetapan PC seperti Wi-Fi dan kelantangan, butang perkongsian, dan butang peranti serta pautan ke Skrin Mula, jika ya memerlukannya. Tetapan khusus aplikasi nampaknya sedikit berulang sejak menu klik kanan patut mencapai itu, tetapi baik sekali. Bar azimat sebenarnya berfungsi.

Penyesuaian Skrin Mula: Anda belum dapat mengubah saiz Semula Ubin Langsung, tetapi kini anda boleh memindahkannya dengan mudah dan membuat kumpulan aplikasi anda sendiri. Jika anda mahu menamakan kumpulan tersebut, tekan butang zum keluar di sudut kanan bawah skrin dan klik kanan kumpulan yang ingin anda namakan. Ini semua agak intuitif.

Windows 8 App Store: Kedai aplikasi agak baru, tetapi ia sudah berfungsi dengan baik. Memasang aplikasi adalah satu-klik proses, seperti yang membuangnya. Gedung Windows akan mempunyai kandungan berbayar apabila W8 dilancarkan, tetapi untuk sekarang, anda boleh memuat turun apa-apa. Terdapat kira-kira 100 aplikasi - mungkin beberapa kurang. Aplikasi Windows 7 juga boleh dimuat turun dan dipasang dengan cara yang sama seperti yang telah dipasang sejak Windows 95. Anda boleh memuat turun aplikasi Windows 7 dari Web, atau memasangnya dalam semua cara yang anda suka seperti CD, DVD, USB, atau SD.

Multitasking: Masih terdapat masalah dengan multitasking, tetapi kini anda boleh merebut lebih daripada sekadar aplikasi sebelumnya dengan meleret dari sebelah kiri skrin (atau menggerakkan tetikus anda ke kiri atas). Satu senarai enam aplikasinya yang terakhir dipaparkan di sebelah kiri, sama seperti bagaimana tablet Android atau Windows Phone memaparkan aplikasi sebelum ini. Alt + Tab kini berfungsi juga, jadi anda boleh menukar antara aplikasi dengan cara itu juga.

Windows 7 kelihatan agak lebih baik: Tema Windows 7 telah dikerjakan sebelum ini supaya kelihatan lebih banyak.

Aliran : Ini adalah permainan koneksi warna-hodoh yang agak hodoh, tetapi mencemarkannya, itu ketagihan. Saya berada di tahap 31 dan saya tidak boleh berhenti bermain. Saya seorang guru aliran . Cubalah.

Yang jahat

Walaupun banyak isu ditangani, beberapa asas masih wujud, seperti yang dilakukan lebih daripada beberapa bug besar.

Multitasking: Walaupun kami suka penambahbaikan untuk multitasking, ia masih tidak merasa pantas atau cecair kerana ia boleh - bukan dengan tembakan panjang. Menggunakan antara muka empat penjuru dengan tetikus agak canggung dan saya tidak boleh berhenti secara tidak sengaja melakukan tindakan yang tidak diingini. Ia juga sukar untuk menyeret aplikasi di mana anda memerlukannya untuk pergi. Anda juga boleh menyeret apl dari skrin untuk menutupnya, tetapi sukar dilakukan dengan tetikus.

Bergantung pada desktop Windows 7: Seperti Microsoft terus menambah ciri ke Windows 8, peranan desktop Windows 7 klasik telah berkurangan, tetapi masih terlalu penting untuk pengalaman Windows 8. Anda tidak boleh membuka Pengurus Tugas tanpa berpindah ke Desktop. Semua pengurusan fail dan folder telah dieksport ke persekitaran itu juga. Saya mula berseronok menggunakan antara muka Metro, dan ia boleh menjadi sangat menjengkelkan dan menjengkelkan apabila saya perlu pergi semula ke desktop lama kerana Microsoft belum selesai memindahkan ciri ke Metro. Saya sangat berharap pelan itu akhirnya membolehkan hampir semua ciri dalam antara muka Metro.

Skrin Split terlalu tegar: Anda boleh menyeret dua aplikasi ke skrin gaya Metro sekaligus, tetapi anda hanya boleh melihatnya dalam dua saiz: lebar atau nipis. Pilihan untuk paparan skrin berpecah, atau lebih daripada dua aplikasi, akan dikehendaki dan diperlukan pada komputer yang lebih mantap.

Kesalahan tetikus: Pengalaman tetikus dan papan kekunci Windows 8 telah bertambah baik, tetapi ia masih tidak sesuai. Menu Windows 8 dibina mengelilingi secara melintang antara skrin (seperti muka surat), tetapi tetikus tidak dibina untuk ini. Ia bagus untuk mencari piksel tertentu dan mencubanya. Skrin Mula sekarang membolehkan anda menatal ke kanan dengan menolak tetikus anda ke tepi. Penyelesaian ini berfungsi dengan baik, tetapi beberapa aplikasi menyokongnya. Sekiranya anda mempunyai roda skrol (bermakna anda menggunakan tetikus dan bukan hanya pad sentuh), itu juga merupakan cara yang baik untuk bergerak dari sisi ke sisi, tetapi sekali lagi, banyak aplikasi tidak menyokongnya. Microsoft perlu memastikan gaya navigasi konsisten dipanggang ke dalam semua aplikasi.

Kemalangan dan kemalangan: Pada hari terakhir, Windows 8: CP telah terhempas, atau melambatkan kemalangan, sekitar setengah dozen kali pada HP Folio 13 Ultrabook. Aplikasi seperti Cut the Rope tidak berfungsi sama sekali dan penyemak imbas desktop seperti Chrome dan IE 9, yang kami sukai dengan begitu pantas dalam Windows 7 tidak berguna dalam peningkatan kepada Windows 8, walaupun pada hakikatnya mereka harus bekerja. Kebanyakan aplikasi lain kelihatan tergesa-gesa dan cukup ciri tidak lengkap atau pecah.

Saya berharap

Dengan Pratonton Pengguna, Microsoft telah menunjukkan bahawa ia seolah-olah berada di trajektori yang baik dengan antara muka Windows 8. Sukar untuk tidak berasa seperti syarikat itu sedikit lebih daripada itu boleh mengunyah, tetapi senang melihat Microsoft berinovasi dalam besar cara lagi. Saya masih menggunakan mesin Windows 7 saya lebih daripada Windows 8 kerana beberapa isu yang hadir, tetapi jika versi akhir 8 adalah seperti lompat kerana ini adalah dari Pratonton Pembangun, Microsoft mungkin mempunyai peluang untuk mengekalkan PC menguasai dan mendapatkan sedikit keseronokan. Selepas itu, Steven Sinofsky dan pasukannya hanya perlu memikirkan bagaimana untuk meningkatkan Windows lebih daripada sekali setiap 3 atau 4 tahun. Siaran Windows tidak sepatutnya berkaitan dengan pilihan raya presiden. Orang memilih elektronik baru setiap hari, tidak setiap 3 atau 4 tahun.

[dt-video id = "w3ZzNuMzoHF7507oaJQ8fLp79GoZPByP" autoplay = "0"]

Kemas kini 3-02-2012: Teks yang dijelaskan untuk memasang aplikasi Windows 7.