PC tidak bersedia untuk mati, ia bersedia untuk kelahiran semula - Pengkomputeran - 2019

Anonim

Setiap minggu lagi, nampaknya ada kisah tentang PC mati. Minggu ini, kerana Intel merancang untuk keluar dari perniagaan motherboard. Perkara mengerikan adalah, saya fikir yang bertentangan sebenarnya akan berlaku. Bukan sahaja desktop tidak mati, ia akan melalui kebangkitan semula. Kami hanya menunggu vendor berwawasan itu yang menyedari bahawa lebih besar masih lebih baik, dan perjanjian seperti Lemming ini bahawa desktop mati adalah memegang orang kembali. Inilah sebabnya.

Bagaimana kita sampai di sini

Kami bermula dengan komputer desktop. Apple II, Mac, PC IBM, dan juga mesin Commodore dan Atari semuanya direka untuk kebanyakannya tinggal di satu tempat. Pelabuhan pertama kami agak hodoh. Mudah alih pertama saya sendiri dari Panasonic, yang dikenali sebagai Rakan Sr, ditimbang sekitar £ 35, dan juga mempunyai pencetak terma terbina dalam dan skrin plasma yang dipaparkan, menunggu ia, dua warna yang menakjubkan. Kedua-dua oren. Mesin-mesin ini tidak akan berjalan pada bateri, dan pada dasarnya komputer desktop dengan skrin yang lebih kecil, lebih terhad, dan mengendalikan untuk menyeret mereka.

Kami kemudian berpindah ke komputer riba, dan juga tablet awal, tetapi faktor bentuk komputer riba dipegang. Mereka mempunyai bateri, tetapi dua jam pada bateri sering menjadi regangan. Yang paling baik pada awal itu adalah komputer riba IBM Butterfly, yang memaparkan kedua-dua janji dan masalah itu. Ia luar biasa mudah alih, tetapi lambat sebagai snot.

Komputer riba tidak menjadi benar-benar berdaya maju sehingga awal dekad yang lalu, dan komputer desktop telah mula popular sejak itu. Tetapi komputer riba masih lebih kecil, lebih perlahan, dan benar-benar hanya desktop mudah alih. Tablet tablet pada dasarnya mahal dengan atau tanpa papan kekunci, dan tidak terlalu popular.

Sekarang lompat ke iPad. Tiba-tiba tablet adalah perkara itu, dan komputer riba mula meniru mereka. Mereka sangat ringan, agak cepat, tetapi dengan skrin yang lebih kecil dan papan kekunci yang lebih kecil, yang sering disentuh berdasarkan. Ya, kita sekarang jauh lebih mudah alih, tetapi jauh lebih produktif.

Kami dilatih untuk berfikir bahawa proses ini adalah evolusi, bahawa komputer meja memberi laluan kepada komputer riba, yang memberi laluan kepada tablet. Tetapi itu seperti mengatakan empat pintu sedan memberi laluan kepada dua pintu sedan, yang memberi laluan kepada Mazda Miatas. Anda tidak boleh hidup dari telefon bimbit atau tablet 7 inci, namun di sinilah pasaran seolah-olah berfikir evolusi mengambil kami. Dengan telefon bimbit atau tablet kecil yang besar, anda tidak memerlukan komputer riba apabila anda mudah alih, jadi jika apa-apa, komputer riba mungkin lebih matang untuk penggantian. Desktop yang berkuasa dan produktif masih mempunyai peranan untuk dimainkan.

Kita perlukan desktop baru

Kembali pada tahun 80an, orang ramai membuat spekulasi bahawa komputer peribadi hendak membunuh kerangka utama. Namun di sini, 30 tahun kemudian, ia adalah garis IBM yang paling menguntungkan. Tetapi ia bukan kerangka utama yang kami tahu pada masa itu, produk perlu dikemas kini untuk memenuhi keperluan hari ini. Sekiranya IBM tidak melakukannya, ia akan mati beberapa tahun yang lalu seperti yang diramalkan.

Itu akan menjadi cabaran untuk desktop. Kerana persepsi bahawa komputer meja mati, beberapa pengeluar membuat usaha besar untuk mengemas kini mereka. Reka bentuk kes berhenti memajukan kira-kira 10 tahun yang lalu, dan sementara kulit luaran sentiasa berubah, menara dan menara mini, yang membentuk tulang belakang segmen ini, telah berlarut-larut. Reka bentuk ini boleh dikatakan lebih baik daripada semua dalam kerana mereka lebih fleksibel, mereka boleh lebih mudah dikemas kini, dan mereka boleh menangani lebih banyak dan saiz skrin yang lebih agresif. Dengan monitor, lebih besar adalah lebih baik, kecuali jika anda perlu membawa mereka.

Selain menaikkan reka bentuk, ekosistem benar-benar perlu secara agresif membuat penyelesaian "lebih baik bersama" dengan tablet. Sebaiknya anda merebut tablet atau telefon pintar anda dan meninggalkan desktop anda, apa sahaja yang anda bekerjasama dengan anda sehingga anda sekali lagi dapat kembali ke mesin yang lebih besar. Teknologi seperti desktop OnLive, Windows To Go, Skydrive, Office 365 dan lain-lain akan memberikan anda ke sana, tetapi mereka perlu dibungkus dan disajikan dengan lebih baik. Desktop perlu menawarkan pengalaman yang sangat serupa dengan apa yang anda dapat dengan buku-buku mengenai pembaca dan aplikasi Kindle berbilang hari ini; tidak kira peranti mana yang anda ambil, bukan sahaja buku anda di atasnya, ia dibuka ke kanan di mana anda berhenti.

Dikehendaki: Desktop berwawasan

Lenovo mungkin salah satu daripada syarikat yang mungkin mengetahui bahawa komputer meja masih berdaya maju - dan memberi mereka penambahbaikan yang mereka perlukan. All-in-one meja 27-inci syarikat itu boleh dikatakan salah satu PC yang paling inovatif di CES 2013, dan ia adalah PC desktop (walaupun ia mempunyai bateri jangka pendek).

Walaupun Vizio, yang seolah-olah mendapatkan konsep "lebih baik bersama" ini, tidak melaksanakannya dengan PC dan tablet. Saya agak terkejut dengan ini, kerana vendor PC berjuang di kawasan asing dengan tablet, dan strategi ini membolehkan mereka membawa kembali pertempuran ke rumput mereka sendiri. PC desktop generasi akan datang yang dirancang untuk dipasangkan dengan sempurna dengan tablet dan telefon pintar boleh mengalihkan keuntungan mereka kembali … jika mereka membinanya.

Saya fikir seseorang akan memikirkannya akhirnya, sama seperti IBM lakukan dengan kerangka utama, tetapi saya juga fikir kami akan menyesal ia mengambil masa yang lama. Saya membayangkan desktop yang kecil, pantas, dengan banyak kapasiti, paparan 4K besar, dan sambungan penyegerakan tablet berkelajuan tinggi.

Penyumbang tetamu Rob Enderle adalah pengasas dan penganalisis utama bagi Kumpulan Enderle, dan salah satu pakar teknologi yang paling sering dikutip di dunia. Potongan pendapat menunjukkan pendapat penulis, dan tidak semestinya mewakili pandangan Trend Digital.