Hidup dan Ubin Win8 Convert: Di manakah saya pergi dari sini? - Pengkomputeran - 2019

Anonim

Nah, ia telah menjadi satu keping tetapi lockdown saya yang dikenakan Windows 8 akhirnya berakhir. Selepas tiga bulan pada lockdown Microsoft, saya kini bebas untuk melakukan apa sahaja yang saya mahukan. Saya boleh mengurai Windows 8, buang Surface RT saya di dalam sampah, padam Skype, beli iPhone, apa-apa. Dan ia terasa baik.

Berbeza dengan kebebasan baru yang baru ini, saya telah memutuskan untuk berpegang pada Windows 8 hingga akhir tahun ini. Untuk 10 bulan akan datang, saya akan memastikan Windows sebagai sistem operasi utama saya. Pengalaman saya dengan Windows 8 setakat ini agak buruk, tetapi saya telah melabur masa dan wang yang mencukupi ke dalam ekosistem untuk meyakinkan diri saya untuk menyelesaikan tahun sebelum membuat keputusan akhir saya. Sepuluh bulan adalah masa yang panjang - lebih daripada masa yang cukup untuk meningkatkan pengalaman keseluruhan dan membuat saya lupa tentang tiga bulan terakhir kuasi-neraka.

Sekiranya anda baru menyesuaikan diri, kali pertama menggunakan Windows 8 melibatkan banyak berbual dengan kakitangan sokongan dan jam yang dibelanjakan untuk memuat turun kemas kini OS satu demi satu. Papan kekunci pada Lenovo Yoga 13 saya mula terputus dalam masa tujuh hari dan saya dengan cepat menyedari bahawa saya adalah satu-satunya orang di dunia yang tidak menggunakan Google. Saya juga menempelkan pisau di dalam slot kad SD dan benar-benar berlari di Toronto untuk membeli Lumia 920 terakhir di stok di beberapa pusat membeli-belah. Saya tidak boleh mengatakan mana-mana ini telah menyeronokkan, tetapi saya rasa ia tidak terlalu mengerikan sama ada.

Jadi walaupun terdapat pengalaman saya yang kurang bagus, terdapat idea-idea yang cukup baik dalam OS terbaru Microsoft untuk memastikan saya berharap ia dapat memenuhi potensi.

SkyDrive merawat saya seperti saya mempunyai nilai dan masih belum membiarkan saya turun. Saya suka Surface saya, saya menggunakannya sepanjang masa dan Yoga saya menyeronokkan, walaupun tidak dibina. Saya tidak sepenuhnya yakin Yoga akan berlangsung sehingga akhir tahun, tetapi jika ia rosak saya akan cuba untuk memberitahu anda semua. Lumia saya, sebaliknya, sangat bagus. Saya baru mendapat pengganti dari pembekal wayarles saya untuk menyelesaikan masalah kecil dan saya menikmati satu lagi pukulan pada peranti bebas calar.

Jadi walaupun terdapat pengalaman saya yang kurang bagus, terdapat idea-idea yang cukup baik dalam OS terbaru Microsoft untuk memastikan saya berharap ia dapat memenuhi potensi. Uraian Live yang sentiasa dikemaskinikan datang ke minda, mereka membuat penangkapan pada angin kemas kini. Saya juga peminat yang hebat antara muka baru dan berharap desktop akan dihapuskan sama sekali, walaupun kita memerlukan ciri 50/50 app snapping. Ia juga sukar dipercayai untuk mempunyai menu pada PC yang tidak dipenuhi dengan teks yang sukar dibaca dan terlalu banyak butang. Microsoft hanya perlu memperkenalkan tema berwarna putih ke lebih banyak kawasan OS, seperti Panel Kawalan.

Fungsi Share juga hebat, tetapi saya ingin melihatnya dibina. Mengapa saya hanya boleh berkongsi dengan apl yang telah saya muat turun? Microsoft perlu membina aplikasi mini sendiri ke dalam butang Kongsi supaya pengguna boleh menghantar kandungan kepada apa-apa dari Facebook ke Pocket atau Pinterest. Saya mahu melihat senarai rangkaian sosial, bukan aplikasi, tetapi OneNote boleh tinggal.

Apl teras terdesak untuk naik taraf. Saya telah mengatakannya sebelum ini dan saya akan mengatakannya sekali lagi, "Bawa sokongan alias ke aplikasi Mel!" Aplikasi Berita adalah satu lagi peluang yang telah disia-siakan, dan kehilangan satu tan sumber. Jika pemaju bebas seperti orang-orang di belakang Pulse atau Flipboard boleh menghantar pilihan kandungan maka ia harus menjadi tidak ada gunanya untuk Microsoft. Terdapat banyak faktor yang boleh membuat atau memecahkan keputusan saya untuk mengamalkan Windows, tetapi yang paling penting adalah keadaan aplikasinya. Microsoft perlu membuang semua beratnya di belakang pemaju dan membawa beberapa inovasi ke Windows 8 di telefon dan desktop. Malah BlackBerry meletakkan lebih banyak usaha ke jabatan ini dan itu benar-benar sedih. Hentikan permainan anda, Microsoft!

Tetapi tanpa menghiraukan ujian dan kesusahan, beberapa bulan terakhir telah menjadi pengalaman pembelajaran utama dan membantu saya untuk berkembang sebagai pengguna teknologi. Saya berasa lebih senang apabila menggunakan sistem operasi dan perkakasan yang berbeza, saya faham dengan baik betapa sukarnya untuk mencipta pengalaman pengguna yang menyeronokkan, dan sekarang saya tahu mengapa orang suka Apple begitu banyak. Ada sesuatu yang indah tentang mengakses sekeping teknologi, atau sekumpulan teknologi, tanpa perlu risau tentang kemas kini yang rosak, ciri yang hilang, atau perkakasan sub-par. Windows 8 adalah jauh dari menawarkan utopia seperti mimpi yang sama, tetapi saya mempunyai kepercayaan bahawa ia akan tiba di sana suatu hari nanti.

Sekarang, bagaimanapun, semua yang saya mahu lakukan adalah menukar pelayar lalai saya dari Internet Explorer ke Firefox dan tidak pernah melihat kembali.

Sekiranya anda mempunyai soalan lain mengenai Windows 8 yang saya tidak tutup dalam Life & Tiles, tanya saya di bawah atau di Twitter @andrewkalinchuk. Terima kasih untuk membaca!