Intel menawarkan lebih banyak maklumat mengenai grafik bersepadu Haswell - Pengkomputeran - 2019

Anonim

Intel mengisyaratkan bahawa prestasi grafik bersepadu mungkin ciri Haswell paling menarik. Dalam maklumat yang dikemukakan hari ini, syarikat itu menjanjikan bahawa pemproses grafik bersepadu generasi akan datang adalah tiga kali lebih cepat daripada yang dihantar dalam pemproses Intel Core keluar.

Tetapi ada tangkapan. Dalam produk Core terdahulu, hanya terdapat dua peringkat IGP dan sebahagian perlahan hanya didapati dalam beberapa pemproses desktop rendah. Intel mendedahkan ia akan meninggalkan strategi itu untuk pendekatan tiga peringkat. Ultrabooks akan menerima HD 5000, komputer riba dengan pemproses 28-watt akan menerima IGP yang dipanggil Iris, dan komputer riba mewah, ditambah kebanyakan desktop, akan menggunakan versi lebih cepat yang dipanggil Iris Pro.

Mungkin berita paling menarik, dari segi teknikal, adalah Intel mendedahkan bahawa Iris Pro boleh dipasangkan dengan DRAM yang terbenam. Ini adalah ciri penting sejak IGP tradisional bergantung pada memori sistem, yang menjadi hambatan prestasi. Malangnya, penggunaan memori bebas adalah pilihan, jadi tidak semua komputer dengan Iris Pro akan menawarkannya. Semua bahagian baru akan menyokong DirectX 11.1, Open GL 4, dan Open CL 1.2.

Berita hari ini adalah baik dan buruk. Berita buruk adalah bahawa sesiapa yang berharap Ultrabook esok mungkin memberikan IGP yang hebat akan kecewa. Intel mendakwa peningkatan 50 peratus, yang kedengarannya baik, tetapi tidak mencukupi untuk bersaing dengan inovasi grafik (ingat, 50 peratus lebih kecil daripada keuntungan kecil untuk keuntungan). Tetapi berita gembira adalah bahawa komputer riba dan desktop yang lebih besar sememangnya boleh menjadi pelaku yang hebat. Jika angka Intel betul, bahagian Haswell desktop akan dapat tango dengan kad video kecil seperti Nvidia's GT 650.

Sudah tentu, tuntutan yang dibuat sebelum pelepasan cenderung menjadi senario terbaik, jadi prestasi dunia nyata mungkin akan mengganggu apa yang dikatakan oleh Intel. Kami perlu mengujinya untuk diri sendiri apabila Haswell mencecah pasaran.