Intel meraikan ulang tahun Stephen Hawking dengan wafer silikon yang diperibadikan - Pengkomputeran - 2019

Anonim

Ahli fizikal lagenda Stephen Hawking menyambut ulang tahun ke-70nya pada Januari lalu. Di Simposium Negeri Universe, Intel menjanjikan Hawking hadiah khas untuk menghormati hari jadi yang pentingnya. Setahun kemudian, Intel telah melengkapkan hadiahnya yang bercita-cita tinggi. Dibentangkan oleh Martin Curley, naib presiden Intel dan pengarah Intel Labs Europe, Hawking menerima wafer silikon khas 300mm.

Wafer, yang lazimnya digunakan untuk menghasilkan cip Intel, ditulis dengan perkataan "Happy Birthday Stephen Hawking" beratus-ratus kali dengan garis tembaga nano-skala. Lebar setiap huruf adalah kira-kira sepuluh mikron, atau sepuluh kali lebih kecil daripada lebar rambut manusia.

Upacara tersebut berlangsung di Pusat Kosmologi Teoritis di Cambridge, UK, di mana Hawking adalah pengasas dan pengarah penyelidikan. Pangkalan kajian ini memaparkan superkomputer COSMOS Mk IX, yang mengendalikan 1, 856 teras pemproses Intel Xeon E5 dan 31 syarikat Xeon Phi coprocessors. Pemproses gabungan ini memberikan superkomputer prestasi atas teoritis kira-kira 75 TFLOPS (satu trilion operasi floating-point per saat). Sekarang ini, COSMOS Mk akan mendedikasikan kuasa pentingnya untuk menyiasat asal-usul alam semesta kita, mungkin membongkar beberapa saat pertama Big Bang. Intel mengumumkan bahawa ia akan menaja Persidangan tahunan Fizik dan Kosmologi Partikel (COSMO) 2013 di Cambridge pada September ini.

Menurut Slashgear, hadiah ulang tahun bukanlah semua yang dilakukan oleh Intel untuk Hawking hari ini. Apabila penyakit neuron motor degeneratif Hawking berlangsung, ahli fizik telah kehilangan kawalan ke atas ototnya, yang membuatnya lebih sukar untuk berkomunikasi. Dengan sistem semasa Hawking, dia menggunakan kelip-kelip pipinya untuk mengawal kursor yang menceritakan kata-kata satu huruf pada satu masa. Dia hanya boleh bercakap tentang satu perkataan setiap minit. Ketua Pegawai Teknologi Intel Justin Rattner berkata sejak Hawking masih dapat mengawal beberapa ciri lain, dia mungkin dapat berkomunikasi dengan lebih cepat melalui kod Morse dalam sistem yang bertindak balas terhadap pelbagai isyarat muka. Intel bekerja pada persediaan baru untuk Hawking yang membolehkannya bercakap dengan lebih cepat dengan mendaftarkan input dari pergerakan alis dan mulutnya serta pergerakan di pipinya.