Superkomputer Watson IBM menuju ke kolej untuk belajar matematik dan bahasa - Pengkomputeran - 2019

Anonim

Institut Politeknik Rensselaer (RPI) di bahagian utara New York akan menjadi rumah kepada komputer Watson selama tiga tahun, menurut kenyataan akhbar dari IBM. Walaupun di sana, ketua jabatan sains kognitif RPI, Profesor Selmer Bringsjord, akan bekerjasama dengan pelajar siswazahnya untuk menambah jumlah data Watson yang luas. Selepas berkhidmat dengan RPI, pasukan itu menjangka Watson dapat memproses masalah matematik dengan lebih baik, menentukan makna kata-kata yang dibuat lebih cepat, dan dapat memproses video, e-mel, dan imej dari Internet dengan lebih berkesan.

Bringsjord, yang menyamakan peluang untuk bekerja pada Watson untuk "seorang aficionado kereta yang melemparkan kunci kepada Lamborghini yang sopan, " kata pasukannya mungkin mengubah taktik komputer pada masa akan datang untuk meningkatkan keupayaannya memahami dialog dan struktur ayat. Tujuan kedua masa Watson dengan RPI adalah untuk membantu IBM menemui pekerja berpotensi masa depan, kerana para pelajar yang dijangka bekerja pada projek ini akan menjadi terlatih untuk data besar dan pekerjaan sains kognitif. Komputer Watson boleh menyimpan 15TB data dan boleh diakses oleh 20 pengguna sekaligus.

Ini bukan kali pertama IBM telah bekerjasama dengan syarikat atau institusi pendidikan untuk meningkatkan kebolehan superkomputer yang terkenal. Kembali pada tahun 2012, IBM menghantar komputer Watson ke Klinik Cleveland Lerner College of Medicine Case Western Reserve University supaya dapat diberi makan jurnal perubatan dan kertas penyelidikan.