Lima ciri penting Microsoft harus ditambah ke Windows 8 - Pengkomputeran - 2019

Anonim

Dalam masa kurang dari seminggu, Microsoft akan memperkenalkan Preview Pengguna Windows 8 di pameran perdagangan Kongres Dunia Mudah Alih di Barcelona, ​​Sepanyol. Pratonton harus memberi kita gambaran yang agak baik tentang apa versi akhir Windows 8 akan kelihatan seperti. Tetapi selepas menggunakan Preview Pemaju, yang dibebaskan beberapa bulan lalu, jelas bahawa terdapat beberapa bidang yang masih memerlukan kerja. Berikut adalah lima perkara yang paling kami suka melihat Microsoft memperbaiki atau menambah Windows 8 pada hari-hari atau bulan ke depan.

Senarai apl yang layak

Dengan Windows 8, Microsoft cuba merapatkan jurang antara sistem pengendalian telefon pintar yang lebih baru dan lebih mudah dan Windows. Salah satu bahagian terbesar ini adalah konsep aplikasi. Seperti iOS, Android, Windows Phone, BlackBerry, dan juga Mac OS X Lion, Windows 8 akan mempunyai kedai aplikasi di mana anda akan dapat membeli dan memuat turun aplikasi untuk peranti Windows anda. Walau bagaimanapun, dengan jelas, dalam Pratonton Pembangun, Microsoft belum lagi melaksanakan senarai aplikasi. Lebih pelik adalah bahawa tiada eksekutif telah membayangkan bahawa mereka akan. Pada masa ini, untuk mencari aplikasi Metro (itulah yang dipanggil aplikasi baharu) pada Windows 8, anda perlu mencari mereka. Tidak ada skrin yang mudah diakses yang menunjukkan semua yang anda telah pasang. Ia kekok dan janggal.

Memandangkan senarai aplikasi adalah ciri utama Windows Phone, ia adalah penolakan yang aneh. Yang berkata, Windows 8 sedang dibangunkan oleh pasukan yang sama sekali terpisah, jadi mungkin bahawa Microsoft mengeluarkannya secara sengaja. Ia perlu kembali. Kami benar-benar berharap ada cara yang lebih mudah untuk mencari dan mengurus aplikasi pada mesin anda di Windows 8. Jika Skrin Mula sepatutnya menggantikan Menu Mula, ia perlu menyertakan senarai perisian yang dipasang.

Di samping itu, Microsoft mempunyai masalah lain. Oleh kerana Windows 8 juga mempunyai salinan penuh Windows 7 yang tertanam ke dalamnya (atau mungkin ia sebaliknya), perlu ada cara yang baik untuk mengurus aplikasi desktop klasik juga. Secara optimum, Microsoft akan mencari jalan untuk menyatukan skrin ini supaya anda tidak perlu pergi ke dua tempat berbeza untuk melihat apa yang telah anda pasangkan pada mesin anda. Selain itu, ia akan menjadi lebih baik sekiranya syarikat itu menemui cara untuk membuat pemasangan dan penyahtekan aplikasi bukan-Metro yang kurang menyakitkan. Jika terdapat satu perkara yang telah dilakukan dengan baik, ia menjadikan perisian mudah untuk ditambah dan dikeluarkan dari peranti anda.

Lebih banyak berbilang tugas

Microsoft telah memperkenalkan beberapa idea multitasking yang sangat sejuk dengan Windows 8. Buat kali pertama pada peranti tablet, anda boleh menyeret aplikasi kedua dan pin ke kiri atau kanan apa sahaja yang sedang anda jalankan. Sebagai tambahan kepada ini, anda boleh menukar antara aplikasi terbuka dengan meleret dari tepi kiri skrin. Tambahan ini hebat dan akan benar-benar membuat pertukaran antara dan menggunakan lebih banyak aplikasi. Malangnya, ini adalah satu-satunya cara untuk menukar antara aplikasi. Sekiranya anda mempunyai 15 aplikasi terbuka, anda perlu menggeser semua 15 untuk mendapatkan yang anda mahu - dan itu jika anda tidak sengaja sapu satu kali terlalu banyak. Windows 8 memerlukan satu cara untuk bertukar dengan mudah antara mana-mana aplikasi dengan cepat tanpa perlu melancarkan semua mereka untuk melakukannya.

Dengan keupayaan tambahan untuk Windows 8 membekukan aplikasi di tempat seperti Android, Windows Phone, dan iOS, ia juga akan menjadi baik jika ia mempunyai sedikit Playbook BlackBerry di dalamnya juga. PlayBook menyimpan aplikasi berjalan sepenuhnya kerana ia diminimumkan, yang membantu dalam sesetengah kes. Ini boleh menjadi ciri versi baru Windows 8 sudah pun mampu. Kami harap ini.

Desktop Klasik yang lebih bersih

Termasuk desktop Windows 7 klasik bersebelahan Skrin Mulakan Metro baru adalah salah satu perjudian terbesar yang pernah dibuat oleh Microsoft. Membantah atau menentangnya tidak relevan pada ketika ini kerana kami mendapat kedua-duanya, tetapi ia benar-benar bagus jika Microsoft membuat beberapa usaha untuk membuat campuran Windows 7 lebih baik dengan reka bentuk baru. Sekurang-kurangnya, tingkap boleh diubah untuk menjadi lebih megah dan melihat lebih banyak Metro-esque daripada menggunakan kesan kaca Aero yang sama yang kita lihat pada Vista dan Windows 7. Dari sudut pandangan visual, melihat UI lama dan UI baru punggung antara satu sama lain adalah janggal dan bergelora.

Untuk menggunakan kedua-dua sistem bersebelahan adalah sama seperti bergaduh dan agak menjengkelkan. Dalam Pratonton Pembangun, hampir tidak mungkin untuk mengetahui tetapan dan fungsi apa yang boleh diakses dalam antara muka Metro baru dan yang memerlukan anda menukar ke desktop lama. Dalam artice yang lalu, saya membandingkan desktop klasik ke tempat lambakan untuk Microsoft untuk menonjolkan ciri-ciri yang mereka tidak mempunyai masa untuk, atau merancang untuk dimasukkan ke dalam Metro kemudian. Ia bersamaan dengan perisian menyembunyikan semua sampah anda di ruangan bawah tanah. Ingin menukar jam? Pergi ke desktop klasik. Ingin mengakses tetapan? Nah, anda boleh mencuba Tetapan Metro, tetapi Panel Kawalan lama masih dalam Windows 8 dan dilengkapi dengan ribuan pilihan kecil yang aneh.

Masalah dengan pendekatan ini adalah tidak jelas jika Windows 8 dapat berfungsi dengan baik untuk semua pengguna jika tidak mempunyai desktop klasik. Dengan mengakui bahawa desktop lama diperlukan dan mempromosikannya banyak, ia menjadikannya sukar untuk mengetahui apa rancangan jangka panjang Microsoft. Ia kelihatan seperti hal-hal yang bergerak ke arah Metro, tetapi gaya mudah baru yang mampu menjalankan perisian canggih seperti Photoshop atau Maya? Kami akan mengetahui dengan segera. Satu petanda yang baik adalah bahawa Microsoft telah mencipta versi mesra sentuhan apl Office terasnya. Mereka masih aplikasi Desktop Klasik, tetapi kononnya mereka berfungsi lebih baik dengan peranti skrin sentuh. Jika Pejabat boleh membuat peralihan, mungkin ada harapan untuk perisian profesional lain.

Penyesuaian Tile Live dan penyambungan dalam

Ini adalah permintaan yang aneh: Salah satu perkara terbaik mengenai kemas kini Windows Phone 7.5 (Mango) yang baru adalah keupayaan pengguna membuat papan kekunci Live skrin utama bukan hanya untuk aplikasi, tetapi untuk halaman dan bahagian yang berbeza dalam aplikasi. Ini bermakna, contohnya, jika anda mencari penerbangan dalam suatu aplikasi, anda sebenarnya boleh membuat Live Tile skrin utama untuk penerbangan khusus anda dan melampirkan peringatan kepadanya. Ciri-ciri seperti ini telah diwarnakan pada Windows 8, tetapi kita tidak melihatnya dalam tindakan.

Ia juga tidak jelas betapa mudahnya, atau berapa banyak, pengguna akan dapat mengubah rupa skrin permulaan. Ia akan menjadi sangat baik jika setiap aplikasi akan membolehkan anda membuat Ubin Live apa-apa saiz, bentuk, dan warna. Skrin Mula Anda boleh menjadi Tetris dari reka bentuk anda sendiri, dengan beberapa Jubin yang merupakan satu perempat daripada saiz terkecil saat ini dan beberapa yang mungkin sebesar yang anda inginkan, atau datang dalam bentuk geometri asing. Papan kekunci sentiasa dimainkan dengan saiz butang, mengapa mereka mesti dikunci dengan ketat di Windows 8? Di Windows Phone, keupayaan untuk menyesuaikan saiz jubin belum lagi tersedia secara rasmi (walaupun beberapa aplikasi mengubah suai skrin utama membolehkannya), tetapi diharapkan ia akan ditambah juga. Pembungkusan dan pengkategorian yang lebih baik juga akan membantu. Semakin banyak Microsoft boleh lakukan untuk menjadikan Skrin Mula lebih hangat dan lebih banyak menyesuaikan diri, lebih baik.

Kesediaan untuk masih menjadi PC, dan terbuka

Dari apa yang telah kita dengar sejauh ini, Microsoft akan mengambil pendekatan Apple untuk membeli aplikasi Windows 8 mengawal semua pengedaran aplikasi untuk aplikasi gaya Metro. Ini menjadikan ekosistem aplikasi yang sangat selamat, tetapi juga satu tanpa kebebasan pilihan. Apa yang akan dilakukan kepada perkhidmatan seperti Steam, yang menjual permainan? Terdapat banyak sebab yang baik untuk mempunyai sistem yang selamat untuk membeli aplikasi, tetapi tidakkah kita dapat membeli perisian dari beberapa vendor? Bagaimana jika Microsoft memutuskan bahawa ia tidak mahu menjual aplikasi tertentu? Tidak sepatutnya kemungkinan bahawa perisian boleh diperolehi dari perkhidmatan lain? Mengapa Amazon tidak boleh menjual aplikasi? Saya menjamin mereka akan mempunyai harga yang lebih rendah dan tawaran bagus. Harus ada cara pintar untuk mengintegrasikan pengedaran aplikasi pihak ketiga ke Windows 8, dan setiap OS mudah alih yang lain.

Terdapat banyak pemecahan dalam dunia pengkomputeran hari ini, tetapi Windows PC selalu menjadi satu tempat di mana anda boleh mendapatkan perisian penting yang membantu anda menguruskan banyak perkhidmatan yang anda ada di semua peranti anda. Windows PC (dan Mac, semacam) adalah satu platform yang dapat menjalankan segala sesuatu, dalam satu cara atau yang lain. Di dunia telefon pintar, iTunes hanya tersedia di iPhone dan iPad, tetapi jika anda pengguna PC yang baik-baik saja kerana ia juga tersedia untuk PC - anda tidak dimatikan sepenuhnya. Begitu juga untuk perkhidmatan dari Amazon, Google, Facebook dan semua syarikat teknologi utama. Orang-orang ini berperang seperti gila di ruang mudah alih, tetapi mereka semua sedar keperluan untuk menyokong PC. Apa yang menakutkan adalah bahawa ini boleh berubah di masa depan. Wild West boleh datang ke komputer utama anda.

Secara teori, saya tidak bersetuju dengan pendekatan "tidak kompromi" Windows 8 telah mengambil, tetapi ia akan datang dengan kos. Dengan memberi tumpuan kepada sentuhan, dan menutup pemasangan aplikasi gaya Metro melainkan mereka dimuat turun dari kedai aplikasi Microsoft, Microsoft akan membawa OS perdana ke dalam sistem pengendalian besar-besaran dan perang ekosistem aplikasi yang dilancarkan di telefon bimbit. PC menjadi medan pertempuran sekali lagi, untuk kali pertama dalam masa yang lama. Orang mungkin berpendapat bahawa ia telah diserang dari Android, OS X Mountain Lion, atau iPad, tetapi sekarang Microsoft memberi isyarat bahawa ia bersedia untuk bertarung. Adakah ini bermakna kehilangan beberapa aplikasi dari Windows atau Microsoft yang mengakhiri pemindahan perisian Microsoft ke platform bukan Windows? Terdapat banyak soalan. Masa, mereka berubah.

Hidupkan dan hadapi tekanan

Tidak lama lagi, tidak akan ada lagi satu platform yang mempunyai bahagian pasaran yang besar yang semuanya ada di atasnya. Seperti yang diketahui oleh Windows, matahari telah menetapkan era penguasaannya. Kami benar-benar memasuki usia selepas PC. Windows mungkin akan menjadi sebahagian penting dunia pengkomputeran, tetapi ia tidak akan menjadi satu-satunya permainan besar di bandar lagi. Pertempuran untuk industri PC benar-benar akan bermula dengan Windows 8, dan pedang keluar dengan Pratonton Pengguna, yang kami berharap untuk memeriksa apabila ia dikeluarkan pada 29 Februari.