Program komputer membina semula bahasa yang mati - Pengkomputeran - 2019

Anonim

Program komputer mungkin membantu kita membina semula bahasa kita (dipanggil protolanguages), menurut kajian oleh sekumpulan penyelidik dari California dan Kanada. Ahli bahasa telah menggunakan bahasa yang berlainan dengan sikat gigi halus dalam usaha untuk menyusun teka-teki dan dapat menentukan bahasa protokol yang mana bahasa moden telah berkembang, tetapi ia adalah satu tugas berat yang akan membawa kita usia. "Ia akan mengambil masa beratus-ratus hayat untuk mengurai semua bahasa itu, merujuk silang semua perubahan yang berlainan yang berlaku di seberang kawasan itu - dan masa, " profesor UC Berkeley Associate Dan Klein memberitahu BBC. "Di sinilah komputer bersinar, " katanya.

Para penyelidik menguji program ini dengan memberikannya 142, 000 perkataan dari 637 bahasa yang sedang dituturkan di Asia dan Pasifik. Program ini menjana ahli sains protolanguage percaya telah dituturkan di rantau ini kira-kira 7, 000 tahun yang lalu. Oleh kerana ini adalah sesuatu yang diketahui oleh penyelidik sebelum ini, mereka dapat menilai ketepatan program. Menurut para penyelidik, lebih daripada 85 peratus perkataan yang dibina semula oleh program komputer hanya satu karakter dari kata-kata yang direkonstruksi oleh seorang pakar dalam bahasa Austronesia (sebuah keluarga bahasa tersebar di seluruh pulau-pulau di Asia Tenggara dan Pasifik).

Pembinaan semula protolanguages ​​melibatkan mengenal pasti corak dalam kata-kata yang serupa yang mempunyai variasi dalam cara mereka disebut. Menurut Klein, "silap mata adalah untuk mengenal pasti corak-corak perubahan ini dan kemudian 'membalikkan' mereka, pada dasarnya kata-kata yang berubah-ubah ke belakang dalam masa." Memandangkan program belum mencapai ketepatan 100 peratus, ia hanya berfungsi sebagai alat untuk mempercepatkan proses dengan membantu ahli bahasa. Ia tidak akan menggantikannya. Dengan menggali bahasa nenek moyang kita, kita juga boleh mengetahui lebih banyak tentang era mereka yang mereka tinggalkan, dan memahami sejarah dunia dengan lebih jelas. Blog Techland Time mewawancarai Alex Bouchard-Côté, salah seorang penyelidik, yang berkata: "Jika anda dapat mengetahui jika bahasa populasi yang berpendapatan mempunyai kata untuk roda, maka anda boleh mendapatkan beberapa idea tentang urutan yang terjadi, kerana anda akan mempunyai beberapa rekod yang menunjukkan kepada anda apabila roda dicipta. "

Imej melalui Morten Oddvik