Bill Gates mengaku dia 'tidak puas' dengan aspek Microsoft, kata strategi mudah alih adalah 'kesilapan' - Pengkomputeran - 2019

Anonim

Dia mungkin tidak mengendalikan kapal yang baik Microsoft lagi, tetapi Bill Gates masih mengambil minat yang mendalam dalam syarikat yang dia bantu untuk membina, dengan beberapa komen yang dibuat dalam CBS baru-baru ini wawancara Pagi ini mungkin menimbulkan beberapa kening.

Beberapa minit ke dalam wawancara selama enam minit, yang meliputi pelbagai subjek, pewawancara Charlie Rose bertanya kepada Gates jika dia gembira dengan prestasi CEO Microsoft Steve Ballmer.

Bukannya melompat dengan beberapa kelemahan korporat tentang bagaimana Ballmer melakukan kerja yang luar biasa sebagai bos komputer raksasa yang berpangkalan di Redmond (OK, ada beberapa kekurangan dalam jawapannya), Gates berkata sebenarnya dia dan Ballmer tidak gembira dengan rekod jejak Microsoft untuk membawa produk inovatif ke pasaran.

"Baiklah, dia dan saya adalah dua orang paling kritikal yang anda boleh bayangkan, " kata Gates Rose. "Terdapat banyak perkara yang mengagumkan yang telah dilakukan kepimpinan Steve dengan syarikat tahun lepas - Windows 8 adalah kunci kepada masa depan; komputer Surface; Bing, orang telah melihat, adalah produk carian yang lebih baik … tapi adakah itu cukup? Tidak, dia dan saya tidak berpuas hati bahawa dari segi perkara terobosan kita melakukan segala yang mungkin. "

Gates juga secara bebas mengakui bahawa syarikat itu gagal mewujudkan dirinya di pasaran mudah alih pada awal, sesuatu yang dia menyesal. "Ada banyak perkara seperti telefon bimbit di mana kami tidak dapat memimpin awal, " katanya, sambil menambah, "Cara yang kami jalankan tidak membolehkan kami mendapatkan kepimpinan. Ini jelas salah. "

Apabila Rose bertanya mengapa Microsoft tidak keluar dari awal awal, Gates menolak soalan itu dengan ringkas, "Oh, itu terlalu rumit."

OS Windows Phone Microsoft terus merosot di sebalik platform Apple iOS dan Google Android dari segi populariti, dengan data comScore baru-baru ini memperlihatkan pasaran saham pintar US $ 2.9 peratus pada pasaran telefon pintar AS untuk tempoh tiga bulan yang berakhir pada Disember 2012, menandakan penurunan 0.7 peratus pada tiga bulan sebelumnya. Sebagai perbandingan, BlackBerry mempunyai 6.4 peratus daripada pasaran, iOS 36.3 peratus dan Android 53.4 peratus.

Walaupun Gates kini memegang jawatan sebagai pengerusi bukan eksekutif di syarikat yang dia buat dengan Paul Allen pada tahun 1975, dia kini menghabiskan sebahagian besar waktunya dengan Yayasan Rang Undang-Undang & Melinda Gates, sebuah organisasi dermawan yang ditubuhkan pada tahun 1994 yang menumpukan perhatiannya usaha mengurangkan kemiskinan melampau di seluruh dunia dan, di AS, membantu memperbaiki sistem pendidikan, antara lain.