Bagaimana untuk memilih pemacu keras luaran - Pemilihan dan pembelian - 2019

Anonim

Cepat dan lambat, setiap pemilik komputer peribadi berhadapan dengan masalah kekurangan ruang cakera keras.

Menganalisis fail dan arkib yang terkumpul dengan foto, koleksi filem, permainan dan program yang dipasang, kebanyakan kita tidak dapat atau tidak mahu mengeluarkan apa-apa dari cakera untuk membebaskan ruang. Terdapat keinginan semulajadi - untuk mendapatkan satu lagi cakera keras. Dan hanya terdapat dua pilihan untuk dipilih: luar atau dalaman.
Untuk memilih cakera keras luaran dengan betul, anda perlu menjawab soalan: adakah sistem operasi Windows atau Linux boot dari cakera baru? Jika tidak, maka cakera keras luaran adalah alternatif yang sangat baik untuk meningkatkan ruang storan fail dan folder dengan foto. Pemacu keras luaran adalah lebih mudah dipasang daripada yang dalaman - anda berhubung dengan bantuan kord yang dilengkapi dengan port yang sama pada kes PC, dan ia sudah sedia untuk digunakan.
Sekiranya anda perlu memindahkan jumlah maklumat yang banyak dari komputer ke komputer, maka penyelesaian terbaik adalah memilih pemacu luaran. Agar ia memenuhi keperluan dan mudah disambungkan, anda perlu memilih pemacu keras luaran dengan betul, iaitu. memutuskan kaedah sambungan - antara muka siri (Serial ATA, atau SATA) atau selari (Parallel ATA, atau PATA; juga dikenali sebagai EIDE). Pemacu SATA mempunyai kadar pemindahan data yang lebih tinggi dan juga mudah dipasang. Antara muka SATA meningkatkan kadar pemindahan data maksimum hingga 150 Mbit / s (PATA - tidak melebihi 100 Mbit / s). Tetapi mereka lebih mahal dan, lebih-lebih lagi, motherboard komputer mesti mempunyai penyambung yang sesuai.
Terdapat satu lagi nuansa - berbanding cakera keras terbina dalam, yang luaran lebih mahal, dan ketara. Di samping itu, pertukaran data antara pemacu luaran dan komputer lebih perlahan. Tetapi pemacu luaran tidak melanggar mod suhu komputer, kerana ia berfungsi di luar komputer. Pengumpulan cakera tambahan di dalam komputer menyebabkan gangguan aliran udara yang dikira dan menyebabkan sistem terlalu panas. Di samping itu, rejim suhu bergantung kepada pengisian ruang dalaman dengan menyambung wayar - Pemacu SATA menggunakan kabel 8 teras, manakala PATA disambungkan oleh kabel penyambung empat puluh teras. Di samping itu, setiap cakera SATA baru disambungkan kepada penyambungnya, maka pengguna tidak perlu memasang jumper beralih untuk menentukan cakera master (master) dan hamba (budak).
Sekiranya pilihan jatuh pada cakera keras luaran, maka anda harus memberi perhatian kepada parameter seperti kelajuan putaran. Terdapat tiga kelajuan pusingan utama - 5, 400, 7, 200 atau 10, 000 rpm. Pemacu keras yang paling biasa dengan kelajuan putaran 7200 rev / min. Jika anda ingin menyimpan - anda boleh membeli cakera dengan selamat dengan 5400 rev / min. Anda juga harus mempertimbangkan parameter seperti memori cache. Kebanyakan cakera dihasilkan oleh pengilang dengan memori cache dari 2 hingga 8 MB. Jumlah yang lebih besar meningkatkan prestasi semasa memproses fail video dan imej.

Artikel berkaitan

Bagaimana memilih HDD mudah alih

  • Bagaimana untuk memilih pemacu keras luaran pada 2019