Bagaimana untuk membuka bios - Popular - 2019

Anonim

Keperluan untuk membuka BIOS timbul dari pengguna biasa semasa kerja harian di komputer tidak kerap, tetapi kadang-kadang anda perlu membuat beberapa tetapan di sana. Nampaknya kes itu, walaupun bertanggungjawab, tetapi tidak licik, dan tidak memerlukan kemahiran khusus.

Selepas menghidupkan komputer dan melengkapkan ujian diri, anda perlu menekan kekunci Del beberapa kali, dan menu BIOS ringkas muncul di skrin, membolehkan anda melihat dan mengubah tetapan asas yang mempengaruhi fungsi komputer.
Walau bagaimanapun, kadang-kadang operasi mudah ini tidak membawa kepada hasil yang diharapkan, dan tidak mungkin untuk memasuki bios. Ini boleh berlaku kerana beberapa sebab.



  1. Sebelum kita bukan komputer desktop, tetapi komputer riba. Dalam kes ini, kunci untuk memasuki BIOS boleh berbeza, contohnya, F2, F10, Esc atau yang lain, bergantung kepada imaginasi pemaju komputer riba. Nasib baik, apabila memuatkan pada skrin komputer riba, biasanya ada petunjuk yang membolehkan anda mengakses BIOS. Jika tidak ada, dan dokumentasi untuk komputer riba juga tidak tersedia - cuma cuba semua kunci yang disenaraikan, mungkin salah seorang daripada mereka masih akan berfungsi.

  2. Komputer biasa biasa dan tidak mungkin untuk membuka BIOS dengan menekan Del. Periksa penyambung yang disambungkan ke papan kekunci. Jika ini adalah penyambung USB, pasangkan papan kekunci ke penyambung PS2 (menggunakan papan kekunci yang berlainan, atau cari penyesuai). Mungkin, papan kekunci USB hanya dilumpuhkan dalam BIOS. Menghidupkannya, kali seterusnya anda boleh memasukkan BIOS tanpa tweak tambahan, hanya dengan menekan Del pada papan kekunci USB.

  3. Satu lagi masalah yang boleh mengganggu akses kepada BIOS mungkin menjadi kata laluan yang ditetapkan di pintu masuk ke BIOS. Jika kata laluan ditetapkan oleh anda, ia hanya tinggal untuk memasukkannya, dan akses kepada BIOS diperolehi. Jika anda tidak ingat kata laluan, kes itu agak rumit. Ia mungkin mustahil untuk mengakses BIOS tanpa menetapkan semula tetapan BIOS (termasuk kata laluan). Untuk ini, adalah perlu untuk menutup jumper pada papan induk, yang direka khas untuk operasi sedemikian. Ia tidak disyorkan untuk melakukan ini tanpa terlebih dahulu membaca dokumentasi untuk motherboard, manipulasi dengan jumper sangat berbahaya. Secara semulajadi, semua tetapan BIOS lain juga akan hilang, status mereka akan kembali ke set yang ditetapkan oleh pengeluar di kilang.