Bagaimana untuk membuka djvu - Perisian - 2019

Anonim

Format djvu (baca "deja vu") muncul pada pertengahan 90-an dan kini telah mendapat populariti yang luas, menjadi praktikal standard untuk pembentangan buku elektronik. Ia membandingkan dengan baik dengan PDF di mana ia direka khusus untuk menyimpan mudah dan melihat dokumen yang diimbas (PDF lebih sesuai untuk dokumen yang asal dicipta menggunakan komputer). Jika buku diimbas yang sama dikemukakan kepada PDF dan djvu, maka hasilnya akan berbeza sebanyak 3-10 kali dalam saiz fail (memihak kepada djvu, tentu saja).


Walau bagaimanapun, dengan semua kelebihan djvu, ia mempunyai satu kelemahan kecil: format ini tidak diiktiraf oleh program yang dipasang secara lalai dalam sistem Windows. Iaitu, untuk membuka djvu, anda perlu memasang program khas. Walau bagaimanapun, ini mudah dilakukan, yang bermaksud bahawa tidak ada halangan untuk menggunakan format yang mudah dan praktikal ini.
Jadi, untuk membuka djvu, anda boleh menggunakan:



  1. Program berasingan. WinDjView dianggap paling mudah untuk penonton djvu. Ia pantas, padat, menyediakan beberapa ciri yang menyenangkan, seperti penggiliran halaman lancar dan ciri-ciri canggih semasa mencetak dokumen. Program ini diedarkan secara percuma. Laman web program //windjview.sourceforge.net/ru/. Terdapat program lain untuk melihat djvu, contohnya DjVuReader, DjVu Solo (yang, dengan cara, boleh melihat dan PDF) dan lain-lain.

  2. Pelayar. Untuk melakukan ini, anda perlu menyediakannya dengan plugin yang menyokong DjVu, dan e-book boleh dibuka dalam tetingkap penyemak imbas. Plugin juga dibuat oleh beberapa syarikat, contohnya, LizardTech (//www.lizardtech.com/downloads/plugins.php) atau Caminova (//www.caminova.net/en/downloads/download.aspx?id= 1). Sudah tentu, plugin juga percuma.