Bagaimana untuk memulihkan fail yang dipadam - Popular - 2019

Anonim

Setiap orang menghadapi situasi di mana maklumat yang paling berharga tiba-tiba dihapuskan secara tidak sengaja. Dan tidak kira apa jenis fail ini - gambar kegemaran dari perjalanan ke laut, atau bertahun-tahun bekerja pada disertasi doktor - emosi, sebagai peraturan, timbul sama. Nah, selepas serangan pertama kesedihan dan panik reda, ada keinginan berminat untuk memulihkan fail yang dipadam.

Bolehkah ini dilakukan? Sebagai peraturan, ia adalah mustahil, dan bahkan mudah, apabila ia kelihatan kepada pengguna yang tidak berpengalaman bahawa maklumat itu dimusnahkan tanpa batas. Perkara utama adalah untuk mengingati kedua-dua Undang-undang Besar Pemulihan Berjaya Maklumat yang Tewas:
Undang-undang 1: jangan sentuh apa-apa lagi! Menemui memadam fail yang diperlukan? Setiap tindakan berikutnya akhirnya boleh memusnahkan maklumat, walaupun sebelum itu ia dapat dipulihkan tanpa banyak kesulitan. Oleh itu, yang terbaik adalah dengan hanya berpindah dari komputer untuk pergi ke Akta 2.

Undang-undang 2: Beralih kepada pakar! Undang-undang ini merujuk lebih banyak lagi "patung" - secara naluriah mereka melakukannya. Ia menyangkakan orang-orang yang percaya bahawa sedikit mahir dalam "semua teknik ini." Di sini orang-orang seperti itu sering kali mempunyai godaan untuk cuba memulihkan data mereka sendiri. Hasilnya, sebagai peraturan, adalah menyedihkan - pakar, yang semuanya sama, akhirnya, perlu ditangani, dia hanya akan menyebarkan tangannya, dan data akan hilang sepenuhnya.

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci keadaan apabila anda mungkin perlu memulihkan fail yang dipadam.
1. Secara tidak sengaja klik "delete file". Kes ini adalah yang paling mudah dan paling selamat: dalam sistem moden, fail tidak dipadamkan secara kekal, tetapi diletakkan di sampah. Dari sana, ia boleh dengan mudah dan selamat dihapuskan, kemudian lap keringat dari keningnya dan teruskan bekerja. Ini mungkin satu-satunya tindakan yang dibenarkan untuk dilakukan sebelum menghubungi pakar.
Kesalahan: malangnya, fail terlalu besar tidak diletakkan di dalam bakul, begitu juga fail yang ada di media yang dapat dilepas, seperti cakera liut atau pemacu denyar.
2. Disk diformat, atau pembahagian jumlah logik berubah. Dalam hal ini, pelaksanaan Undang-Undang Pertama sangat penting. Faktanya ialah apabila memformat maklumat pada cakera tidak dimusnahkan, tetapi hanya tempat yang diduduki oleh fail ditandakan untuk sistem sebagai "percuma". Kelebihan keadaan ini: jika anda mengambil tindakan dengan serta-merta, data boleh diperoleh dengan cepat, lengkap dan tanpa kerugian. Minus: apa-apa rakaman pada cakera dibuat di tempat "bebas", di mana maklumat yang tidak ternilai sebenarnya terletak. Dan rakaman boleh dilakukan bukan sahaja sebagai hasil menyalin fail oleh pengguna. Hampir semua program, termasuk Windows sendiri, secara berkala menulis sesuatu ke cakera: data sementara, autosave dan sebagainya, blok maklumat yang diperlukan untuk operasi mereka. Oleh itu, setiap saat operasi komputer penuh dengan penurunan peluang untuk memulihkan maklumat: bagaimana jika tiba-tiba Windows akan melancarkan defragmentasi cakera yang dirancang selepas itu akan menjadi mustahil untuk mengesan sebarang maklumat yang bermakna di tempat "bebas"? Matikan komputer dan pakar secepat mungkin!
Atas sebab yang sama, akibat menggunakan pelbagai program pemulihan data dari Internet boleh menjadi sedih. Jika anda tidak menganggap diri anda seorang profesional yang berpengalaman, lebih baik jangan cuba. Apa program yang tidak diketahui akan dipulihkan adalah soalan besar. Tetapi akhirnya menghapus sisa-sisa data anda, memberi ganjaran kepada set virus yang sama - mudah.
3. Diskaun secara fizikal dari susunan. Di sini - segera kepada para pakar, dan percubaan yang sedikit untuk menghidupkan komputer dengan cakera yang rosak, semakin besar kemungkinan pemulihan. Sekiranya pemacu itu tidak bertenaga, maka sekurang-kurangnya ia tidak akan menjadi lebih buruk. Dan jika dia cuba mengira atau menulis sesuatu, maka percubaan ini dapat dengan mudah memusnahkan segala yang dapat diselamatkan.

Artikel berkaitan

Bagaimana untuk memulihkan fail yang dipadam: panduan lengkap